Opis Katedry Dyrygentury
Katedra Dyrygentury prowadzi działalność dydaktyczną, badawczą i artystyczną. Sprawuje opiekę merytoryczną nad następującymi przedmiotami:
- Propedeutyka dyrygowania,
- Dyrygowanie z czytaniem partytur,
- Prowadzenie Zespołów Muzycznych,
- Zespół wokalny z metodyką,
- Chór,
- Emisja zbiorowa.
Spośród ważniejszych osiągnięć naukowych Katedry, wymienić należy wzmożoną działalność w zakresie organizacji seminariów i warsztatów, na które zapraszani są dyrygenci i nauczyciele prowadzący muzyczne zajęcia pozalekcyjne z regionu i kraju.
Wydane drukiem zostały dwie monografie oraz publikacje, dokumentujące referaty wygłoszone na organizowanych przez Instytut międzynarodowych konferencjach na temat działalności J. Świdra, R. Twardowskiego i K. Serockiego oraz z zagranicznych konferencji (Słowacja, Czechy).
Organizowanie tych specjalistycznych spotkań służy prezentacji wyników badań własnych pracowników Katedry. Publikowane artykuły a szczególnie druki zwarte, stanowią znacząca cześć dorobku naukowego ostatnich lat.
Badania statutowe
Badania statutowe realizowane są w Katedrze Dyrygentury w ramach trzech tematów:
- Muzyka chóralna i wokalno-instrumentalna polska oraz innych narodów (kierownik, prof. dr hab. K. Sokołowska ),
- Kształcenie dyrygentów szkolnych zespołów muzycznych – stan założony i rzeczywisty (kierownik, prof. dr hab. B. Mendlik),
- Muzyka chóralna kultur Wschodu i Zachodu (kierownik, prof. dr hab. A. Kaczyński).
Celem realizowanych badań (temat I), jest zarówno formułowanie problematyki wykonawczej utworów chóralnych i wokalno-instrumentalnych jak i diagnozowanie aktualnych aspektów pracy dyrygenta.
Działania badawcze (temat II), dotyczą również muzycznych zajęć pozalekcyjnych w szkolnictwie ogólnokształcącym, zajęć muzycznych w placówkach pozaszkolnych Bydgoszczy i regionu oraz zagadnień merytorycznego kształcenia dyrygentów w tym metod i form prowadzenia zajęć muzycznych.
Przedmiotem kontynuowanych badań (temat III), jest muzyka chóralna, świecka i religijna krajów Europy wschodniej i zachodniej. Planowanym efektem naukowym jest diagnoza praktyki wykonawczej muzyki chóralnej w jej oryginalnie stylistycznym kształcie i jej modyfikacji w kompozytorskich opracowaniach.
Badania własne
Efektem prowadzonych badań są w dużej mierze publikacje, nagrania, koncerty oraz czynny udział pracowników Instytutu w konferencjach, sympozjach naukowych i panelach dyskusyjnych. Wspieranie rozwoju własnej kadry dokonuje się poprzez finansowanie i dofinansowywanie udziału w konferencjach, realizacji nagrań i koncertów.