Katedra Dyrygentury

Opis Katedry Dyrygentury

Katedra Dyrygentury prowadzi działalność dydaktyczną, badawczą i artystyczną. Sprawuje opiekę merytoryczną nad następującymi przedmiotami:

  • Propedeutyka dyrygowania,
  • Dyrygowanie z czytaniem partytur,
  • Prowadzenie Zespołów Muzycznych,
  • Zespół wokalny z metodyką,
  • Chór,
  • Emisja zbiorowa.

Spośród ważniejszych osiągnięć naukowych Katedry, wymienić należy wzmożoną działalność w zakresie organizacji seminariów i warsztatów, na które zapraszani są dyrygenci i nauczyciele prowadzący muzyczne zajęcia pozalekcyjne z regionu i kraju.

Wydane drukiem zostały dwie monografie oraz publikacje, dokumentujące referaty wygłoszone na organizowanych przez Instytut międzynarodowych konferencjach na temat działalności J. Świdra, R. Twardowskiego i K. Serockiego oraz z zagranicznych konferencji (Słowacja, Czechy).

Organizowanie tych specjalistycznych spotkań służy prezentacji wyników badań własnych pracowników Katedry. Publikowane artykuły a szczególnie druki zwarte, stanowią znacząca cześć dorobku naukowego ostatnich lat.

Badania statutowe

Badania statutowe realizowane są w Katedrze Dyrygentury w ramach trzech tematów:

  • Muzyka chóralna i wokalno-instrumentalna polska oraz innych narodów (kierownik, prof. dr hab. K. Sokołowska ),
  • Kształcenie dyrygentów szkolnych zespołów muzycznych – stan założony i rzeczywisty (kierownik, prof. dr hab. B. Mendlik),
  • Muzyka chóralna kultur Wschodu i Zachodu (kierownik, prof. dr hab. A. Kaczyński).

Celem realizowanych badań (temat I), jest zarówno formułowanie problematyki wykonawczej utworów chóralnych i wokalno-instrumentalnych jak i diagnozowanie aktualnych aspektów pracy dyrygenta.
Działania badawcze (temat II), dotyczą również muzycznych zajęć pozalekcyjnych w szkolnictwie ogólnokształcącym, zajęć muzycznych w placówkach pozaszkolnych Bydgoszczy i regionu oraz zagadnień merytorycznego kształcenia dyrygentów w tym metod i form prowadzenia zajęć muzycznych.

Przedmiotem kontynuowanych badań (temat III), jest muzyka chóralna, świecka i religijna krajów Europy wschodniej i zachodniej. Planowanym efektem naukowym jest diagnoza praktyki wykonawczej muzyki chóralnej w jej oryginalnie stylistycznym kształcie i jej modyfikacji w kompozytorskich opracowaniach.

Badania własne

Efektem prowadzonych badań są w dużej mierze publikacje, nagrania, koncerty oraz czynny udział pracowników Instytutu w konferencjach, sympozjach naukowych i panelach dyskusyjnych. Wspieranie rozwoju własnej kadry dokonuje się poprzez finansowanie i dofinansowywanie udziału w konferencjach, realizacji nagrań i koncertów.